ظروف مسی زنجان بهتره یا اصفهان
ظروف مسی زنجان بهتره یا اصفهان؟
شهریور 22, 1402
چای در لیوان مسی؛ یک تجربه بی‌نظیر
چای در لیوان مسی؛ تجربه خواص بی‌نظیر
مهر 5, 1402
ظروف مسی زنجان بهتره یا اصفهان
ظروف مسی زنجان بهتره یا اصفهان؟
شهریور 22, 1402
چای در لیوان مسی؛ یک تجربه بی‌نظیر
چای در لیوان مسی؛ تجربه خواص بی‌نظیر
مهر 5, 1402

استفاده از ظروف مسی برای اولین بار

بسیاری از مردم فکر می کنند فرایند های آماده سازی تنها مربوط به تابه های چدنی است، در حالی که سایر ظروف همچون تابه ها و قابلمه های نچسب نیز قبل از اولین استفاده باید آماده شوند. اما سوال اینجاست که آیا استفاده از ظروف مسی برای بار اول نیازمند این آماده سازی هستند یا خیر؟ جواب این سوال به طور واضح مثبت است زیرا طرز استفاده از ظروف مسی برای اولین بار به شما کمک می کند تا بتوانید از مزایای زیادی که پخت و پز در این ظروف در اختیار شما قرار می دهد به طور کامل استفاده کنید. البته قبل از آن باید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر استفاده صحیح برای اولین بار، شما در طول استفاده از ظروف مسی خود باید نکاتی را در خصوص نگهداری و استفاده صحیح رعایت کنید و همچنین نقاط ضعف و قوت این ظروف را بدانید. چرا که استفاده غیر اصولی و نادرست از این ظروف می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مجموعه پارس مس تولیدکننده باکیفیت انواع ظروف مسی و مرجع فروش ظروف مسی عمده اصفهان است که میتوانید برای خرید ظروف مسی به صورت عمده با بهترین کیفیت و قیمت با ما در تماس باشید.

نحوه استفاده از ظروف مسی برای اولین بار

برای اولین استفاده از ظروف مسی بهتر است نکات مهمی را در نظر بگیرید (منظور ما از ظروف مسی، ظروفی است که درون آنها قلع اندود شده است). ظروفی مثل: قابلمه مسی، ماهیتابه مسی، کتری، قوری و سماور مسی ، شیر جوش  و قهوه جوش مسی و … که درونشان قلع اندود شده، به رنگ سفید هستند و بیشتر برای پخت و پز استفاده می شوند.

  1. این ظروف را در ابتدا با چند لیوان شیر بجوشانید (بر اساس اندازه ظرف)
  2.  سپس داخل ظرف را با شیر بشویید و بعد از آن آبکشی کنید.

علت انجام این کار این است که با جوشاندن شیر در ظروف مسی هم داخل ظرف مسی ضد عفونی شده و هم اینکه عمر قلع داخل ظرف بیشتر می شود، بعد از انجام این کار شیر را دور بریزید و از ظروف استفاده کنید.

با این حال بعضی از ظروف مسی روکش داخلی استیل دارند. این ظروف را نیز باید قبل از اولین استفاده، آماده کرد؛ چرا که این ظروف با توجه به داشتن سطحی سخت و ناهموار، احتمال چسبیدن غذا را افزایش می‌دهند. با روش زیر شما میتوانید خاصیت ضد چسبندگی ظروف را افزایش دهید.

  1. ابتدا داخل تابه یا قابلمه مسی را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و آن را کاملا خشک کنید.
  2. برای مدت زمان دو دقیقه ظرف مسی را روی شعله متوسط تا زیاد قرار دهید تا داغ شود.
  3. دو تا سه قاشق غذاخوری روغن گیاهی را کف ظرف بریزید با تکان دادن روغن را به تمام نقاط ظرف برسانید، به طوری که روکشی روغنی کف ظرف مسی و قسمت پایینی دیواره آن را بپوشاند.
  4. اجازه دهید تا روغن تا آستانه سوختن و دود شدن داغ شود.
  5. تابه یا قابلمه مسی را از روی شعله بردارید و صبر کنید تا سرد شود.
  6. زمانی که دمای ظرف مسی به اندازه کافی پایین آمد، روغن اضافه باقیمانده در آن را دور بریزید و داخل آن را با دستمال کاغذی خشک و تمیز پاک کنید.

فراموش نکنید که آماده سازی قبل از اولین استفاده، خاصیت ضد چسبندگی دائمی را برای ظرف به وجود نمی آورد و در صورتی که مواد شوینده با سطح تابه یا قابلمه تماس داشته باشند، ممکن است فرایند آماده سازی بی اثر شود.

به همین دلیل توصیه می شود ظروف مسی را بلافاصله پس از پخت غذا (البته باید صبر کنید تا خنک شوند) آب بکشید تا تکه های باقیمانده به آن نچسبند و شما مجبور نشوید از مواد شوینده کمک بگیرید. اما اگر به هر دلیلی مواد شوینده با سطح داخلی ظروف مسی با روکش استیل تماس پیدا کردند، شما باید دوباره فرایند آماده سازی را طبق مراحل بالا دنبال کنید. عده ای بر این عقیده اند که این مراحل باید هر سه ماه یکبار تکرار گردد و از طرفی عده ای عقیده دارند این روش تا مدت یک سال می تواند ظروف مسی شما را دارای خاصیت ضد چسبندگی کند، اما در حالت کلی باید بدانید که این موضوع به تعداد دفعات استفاده از ظروف مسی بستگی دارد و نمی توان مدت زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت. بهترین کار این است که هرگاه متوجه شدید خاصیت ضد چسبندگی آن از بین رفته و یا غذا کیفیت گذشته خود را ندارد، می‌توانید با روغن گیاهی دوباره ظرف خود را آماده کنید.

نکات مهم در مورد شستن داخل ظروف مسی

  • موقع شستن داخل ظروف مسی از اسکاج نرم یا ابر استفاده کنید تا قلع درون ظروف از بین نرود.
  • قبل شستن غذا ابتدا کمی آب داغ روی آن بریزید و حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا راحت تر تمیز شود.
  • از کفگیر ملاقه پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید.
  • از قرار دادن ظروف روی شعله زیاد خودداری کنید.
  • در صورت امکان از شعله پخش کن برای قابلمه مسی استفاده کنید.
  • از تماس مواد الکلی مثل شیشه پاک کن یا الکل جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

تماس با مدیر فروش