درمان کم خونی با مس
درمان کم خونی با مس
آذر 22, 1402
نگهداری از ظروف مسی ( 8 نکته مهم)
نگهداری از ظروف مسی (8 نکته مهم)
دی 7, 1402
درمان کم خونی با مس
درمان کم خونی با مس
آذر 22, 1402
نگهداری از ظروف مسی ( 8 نکته مهم)
نگهداری از ظروف مسی (8 نکته مهم)
دی 7, 1402

آیا غذا پختن در ظرف مسی ضرر دارد؟

ایا غذا پختن در ظرف مسی ضرر دارد؟ همانطور که میدانید استفاده از ظروف مسی از دیرباز در فرهنگ ما رایج بوده و تا به امروز ادامه دارد. از این رو بهتر است با تاثیراتی که این فلز بر سلامت ما میگذارد آشنا باشیم. مس خاصیت های بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله این که در تولید گلبول قرمز و جذب کلسیم نقش مهمی را ایفا میکند. همچنین سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز نیز استفاده میکنند. ترکیب این عنصر با روی در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی در مقابل بیماری ها و بیماری های واگیردار میشود. با توجه به خاصیت های زیاد این عنصر و عدم سنتز آن در بدن، باید میزان مناسبی از مس به صورت روزانه وارد بدن ما شود که شما برای حل این مشکل میتوانید از مواد غذایی حاوی مس و ظروف مسی استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که ظروف مسی می‌توانند مقادیری از مس را به غذاها منتقل کنند که در برخی موارد ممکن است برای سلامتی مضر باشد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که قلع روی ظروف مسی از بین رفته باشد یا ظرف مسی از ابتدا قلع اندود نشده باشد که در ظروف مسی قدیمی یا در تولیدی های بی کیفیت این اتفاق به وفور دیده میشود. مجموعه پارس مس با تکیه بر مهارت، تخصص و تجربه چندین ساله، مرجع تولید ظروف مسی باکیفیت در استان اصفهان می باشد و شما میتوانید جهت خرید ظروف مسی عمده در شهر اصفهان با ما در تماس باشید.

البته عواملی در از بین رفتن لایه قلع ظروف مسی میتواند موثر باشد، مثل نازک بودن بیش از حد لایه قلع داخلی و یا از بین رفتن قلع بر اثر استفاده و یا شستشوی بد ظروف (با وسایل نوک تیز). پختن غذا در این ظروف مضر است و میتواند منجر به مسمومیت مسی شود.

همچنین پختن غذاهای اسیدی نیز با ظروف مسی ممنوع است زیرا اسید لایه قلع را از بین میبرد و همان مسمومیت مسی که گفتیم ایجاد میشود.

در نظر داشته باشید که برخی تولیدکنندگان ظروف مسی از سرب و یا ترکیب قلع و سرب به جای قلع خالص برای قلع اندود کردن ظروف استفاده میکنند که بسیار خطرناک و هرگونه استفاده از این ظروف چه برای نگهداری و استفاده روزمره و چه پخت پز خطرناک است.

همچنین افرادی که به مس حساسیت دارند باید در استفاده از موادغذایی مس دار و همچنین ظروف مسی مراقب باشند. آنها ممکن است به علامت هایی مانند حساسیت پوستی یا عوارض دیگری ناشی از مصرف مس مبتلا شوند. از جمله نشانه های حساسیت به مس خارش پوست و قرمزی است که جز رایج ترین علائم ها میباشد. به این بیماری، بیماری ویلسون گفته میشود که یک بیماری ژنتیکی است و واگیر دار نیست.

مواد غذایی مانند جگر، دل، قلوه، آجیل، سویا، کاکائوی تلخ، سبزیجات با برگ های تیره و غذاهای دریایی حاوی مس هستند. به ندرت کمبود مس در بدن افراد دیده می شود زیرا مواد غذایی مس دار در رژیم روزانه افراد به صورت نرمال قرار دارد. بیشتر افرادی که نارسایی کلیه دارند با مشکل کمبود مس نیز مواجه میشوند. می توان گفت که مس بیشتر از هرجایی در کبد ذخیره می شود و مصرف بیش از حد مس و ذخیره زیادی آن موجب مسمومیت میگردد. توصیه می شود که در طول روز حدود 2 تا 3 میلی گرم مس دریافت شود.

مصرف بیش از حد میتواند باعث ایجاد مسمویت شود. یکی از علائم مسمویت بی اشتهایی و کم اشتهایی می باشد. از علائم دیگر می توان به بی خوابی اشاره کرد. زیاد بودن مس در بدن می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند استرس و اضطراب و اختلالات روحی شود. وقتی میزان مس بدن شما بیش از حد باشد کبد به درستی عمل نمی کند و سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود و نمی تواند در برابر بیماری ها از شما دفاع کند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که ایا غذا پختن در ظرف مسی ضرر دارد؟ باید گفت که استفاده از ظرف‌های مسی برای پخت و ذخیره غذا می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد اما به این موضوع توجه کنید که هنگام خرید ظروف مسی به اصل بودن کالا دقت زیادی کنید و این نکته را در نظر بگیرید که حتما ظروف خریداری شده قلع اندود شده باشند و همچنین هنگام استفاده از آنها از مواد غذایی اسیدی استفاده نکنید تا باعث ترکیب مس با مواد غذایی و مسمومیت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

تماس با مدیر فروش