کتری مسی بهتره یا استیل
کتری مسی بهتره یا استیل؟
آبان 10, 1402
تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی
طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی (قهوه ترک)
آبان 24, 1402
کتری مسی بهتره یا استیل
کتری مسی بهتره یا استیل؟
آبان 10, 1402
تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی
طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی (قهوه ترک)
آبان 24, 1402

ظرف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی؟ چرا؟

در دنیای امروزه، مصرف کنندگان در جستجو و بررسی انواع مختلف ظروف برای استفاده در آشپزخانه‌های خود هستند. ظروف آهنی و مسی دو انتخاب پرطرفدار هستند که کاربردهای مختلفی دارند. اما نکته حائز اهمیت این است که ظروف آهنی زودتر از ظروف مسی زنگ میزنند. در این مقاله، به بررسی علتی که ظروف آهنی زود ‌تر از ظروف مسی زنگ میزنند می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال خرید ظروف مسی و آهنی برای خانه‌ تان هستید، این مطلب ممکن است به شما در انتخاب مناسب کمک کند. مجموعه پارس مس تولیدکننده باکیفیت انواع ظروف مسی در استان اصفهان است که میتوانید برای خرید و دریافت قیمت ظروف مسی عمده با بهترین کیفیت با ما در تماس باشید.

چرا ظروف آهنی زودتر از مسی زنگ می زند؟

جنس ظروف

ظروف آهنی از آهن که یک فلز سنگین است تولید میشوند که میتوان از خصوصیات بارز آن به سختی بالا و انتقال حرارت خوب اشاره کرد. اما ظروف مسی از مس که یک فلز سبک تر می باشد و دارای خصوصیات حرارتی متفاوتی نسبت به آهن است تولید میشود که از این ویژگی ها میتوان به حرارت پذیری بالا و انتقال گرما به صورت یکنواخت در کل ظرف اشاره کرد.

نفوذ حرارتی

یکی از دلایل اصلی زنگ زدن سریع ظروف آهنی، نفوذ حرارتی بالا در آهن است. به عنوان یک فلز سنگین، آهن توانایی انتقال حرارت به سرعت بالا را دارد. این به معنای آن است که زمانی که شعله گاز یا سایر منابع حرارتی روی ظرف آهنی قرار می‌گیرد، حرارت به سرعت از طریق ظرف به داخل ظرف نفوذ می‌کند.

این انتقال حرارت سریع باعث انبساط سریع ظرف می‌شود  و با توجه به وابستگی اکسایش اهن به دما، این ضریب نفوذ گرمایی بالا منجر به اکسایش سریع تر میشود. اما ظروف مسی، دارای نفوذ حرارتی کمتری هستند. مس یک فلز سبک ‌تر است و حرارت به طور کندتری به داخل ظرف نفوذ می‌کند. به عبارتی دیگر ظروف مسی دیرتر دچار زنگ زدگی میشوند.

اثر مواد غذایی

مواد غذایی که در ظروف آهنی پخته می‌شوند ممکن است اسیدی باشند. آهن از مواد اسیدی تأثیر می‌پذیرد و این ممکن است به طور طبیعی باعث زنگ زدن ظروف آهنی شود. از طرفی، ظروف مسی  تأثیر کمتری از مواد غذایی را به خود میگیرند. مخصوصا که ظروف مسی قلع اندود شده اند و این لایه قلع از مس مراقبت میکند.

مراقبت و نگهداری

ظروف آهنی نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه دارند. برای جلوگیری از زنگ زدن آنها، باید برای شست و شوی آنها از آب گرم و یا ملایم استفاده کنیم.آنها را خشک و تمیز نگه داریم و از اتصال مستقیم با مواد غذایی اسیدی پرهیز کنیم.

ظروف مسی نیز نیاز به مراقبت دارند اما به عنوان یک فلز، کمتر حساس به مواد غذایی اسیدی هستند. با این حال، برای حفظ زیبایی و دوام ظروف مسی نیز باید آنها را با دقت نگهداری کنیم. همچنین برای شست و شوی آنها باید از شوینده های خاص استفاده کنیم و برای حفظ درخشندگی آنها از پولیش های مسی استفاده کنیم. بهتر است برای جلوگیری از زنگ زدگی، ظروف مسی را به خوبی خشک کرده و در جای تیره و خشک نگه دارید.

 نتیجه

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که ظروف مسی زودتر زنگ می زنند یا ظروف آهنی و دلایل آن را نیز بررسی نمودیم. در نهایت فهمیدیم که ظروف آهنی به دلیل خصوصیات خود از جمله انتقال سریع حرارت، حساسیت به عوامل محیطی، تفاوت در جنس، ضریب نفوذ حرارتی و تاثیر مواد غذایی  نسبت به ظروف مسی زودتر زنگ میزنند.اگر بخواهید ظروفی را انتخاب کنید که زنگ زدگی کمتری داشته باشد میتوانید از ظروف مسی استفاده کنید ولی با این حال مراقبت از هر دو نوع میتواند به افزایش عمر و کیفیت آنها کمک کند.

پرسش‌های متداول

آیا ظروف مسی هم زنگ میزنند؟

بله، ظروف مسی هم زنگ میزند اما این اتفاق نسبت به ظروف آهنی دیرتر انجام میشود.

آیا تفاوت قیمت زیادی بین ظروف آهنی و مسی وجود دارد؟

به طور کلی ظروف آهنی در بازار فراوانی بیشتری دارند و به علت اینکه از فلز آهن استفاده میشود و زمان زیادی برای تولید و طراحی آن نمیگذارند نسبت به ظروف مسی ارزان تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =

تماس با مدیر فروش