نحوه قلع اندود كردن ظروف مسي در خانه
نحوه قلع اندود كردن ظروف مسي در خانه
دی 27, 1402
بهترین ظروف مسی مال کجاست؟
بهترین ظروف مسی مال کجاست؟
بهمن 18, 1402
نحوه قلع اندود كردن ظروف مسي در خانه
نحوه قلع اندود كردن ظروف مسي در خانه
دی 27, 1402
بهترین ظروف مسی مال کجاست؟
بهترین ظروف مسی مال کجاست؟
بهمن 18, 1402

مواد غذایی سرشار از مس که باید حتما مصرف کنید

مس یکی از مواد معدنی لازم برای ساختاربندی آنزیم‌ها، تولید ملانین و بافت‌ها در بدن است. این ماده، به همراه آهن، به شکل‌گیری سلول‌های قرمز خون نیز کمک می‌کند همچنین این ماده معدنی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، سیستم عصبی، تشکیل گلبول‌های قرمز، تولید انرژی و.. نقش مهمی را ایفا می‌کند همچنین کمبود مصرف منابع مس موجب ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند کم‌خونی، کلسترول بالا، شکستگی استخوان و سفید شدن زودهنگام موها می ‌شود. مصرف مس برای افراد بالای ۱۹ سال برای حفظ سلامتی باید حدود ۹۰۰ میکروگرم مس در روز مصرف کنند. با این همه اهمیت اما آیا مواد غذایی سرشار از مس را میشناسید؟

مس به طور طبیعی در خوراکی‌های مختلفی یافت می‌شود. کمبود مس را می‌توان با رژیم غذایی یا مکمل‌های مس درمان کرد. همچنین از موثر ترین راه ها برای جبران کمبود مس استفاده از ظروف مسی میباشد.این ظروف از دیرباز در بین ایرانیان بسیار مرسوم بوده است زیرا نوشیدن آب و پخت غذا در این ظروف از خواص بسیار زیادی برخوردار است.  شما میتوانید برای تهیه این ظروف به مجموعه پارس مس که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ظروف مسی باکیفیت در سطح خاورمیانه است مراجعه کرده و جهت خرید ظروف مسی عمده و تک از این مجموعه اقدام نمایید و خیالتان بابت کیفیت و قیمت کاملا راحت باشد.

منابع غذایی غنی از مس

در این مقاله به معرفی چندین مواد غذایی سرشار از مس میپردازیم که میتوایند آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • گوشت

گوشت سرشار از انواع ویتامین‌های گروه B، پروتئین، ویتامین A، مس و آهن است. مصرف به اندازه گوشت می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه‌ی آن جلوگیری از کم‌خونی داشته باشد. مصرف گوشت سلول‌های عصبی را تقویت کرده و به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. گوشت گاو تنها منبع گوشتی مس نیست و گوشت مرغ و بوقلمون و همچنین جگر گاو نیز دارای مقادیر مناسبی از مس هستند.

  • تخم ‌مرغ

زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی مقدار کمی مس نیز هست. حتی اگر گوشت دوست نداشته باشید اما بتوانید تخم‌مرغ را هضم کنید، پس مصرف آن می‌تواند به شما کمک کند.

egg in a copper container
egg in a copper container
  • غذاهای دریایی

تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف انواع خوراک‌های دریایی برای جلوگیری از افسردگی و کاهش احتمال سکته و بیماری‌های قلبی مفید است. غذاهای دریایی دارای مواد مغذی و ویتامین‌هایی مثل روی، مس و B12 هستند که بر رشد استخوان‌ها و سلامت پوست و اعصاب تاثیرگذارند. غذاهایی مثل صدف، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، ساردین و خرچنگ دریایی برای تامین مس مورد نیاز بدن گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. سعی کنید به طور منظم مقادیر مناسبی از انواع غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • برگ گوجه‌ فرنگی

یکی از مواد غذایی سرشار از مس که بسیار شناخته‌ شده‌ است، برگ گوجه فرنگی است. این ماده‌ی خوراکی همچنین مقادیر خوبی آهن و پتاسیم دارد. از آنها اغلب در پیتزاها، سس‌ها و سالادها استفاده می‌شود.

  • سبزیجات، میوه‌ها

سبزیجاتی مانند قارچ‌ها، سویا، تربچه، و لوبیا قرمز که به سهولت در بازار قابل دسترسی‌اند حاوی مس هستند. میوه‌ها به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، آهن و مواد معدنی مانند مس معروف هستند. میوه‌هایی که به تامین مس کمک می‌کنند عبارتند از لیمو، استار فروت، توت سیاه، لیچی، گواوا، آناناس، زردآلو و موز.

  • حبوبات

درباره حبوبات و فواید آن، همه کم و بیش می‌دانیم. از بین حبوبات مختلف، لوبیا سیاه دارای بیشترین مقدار مس است که علاوه بر آن مقادیر فراوانی از آهن، روی، پروتئین، فیبر، کلسیم، فسفر، زینک و… نیز در آن یافت می‌شود. از حبوبات دیگری که سرشار از مس هستند می‌توان عدس، نخود و لوبیا قرمز را نام برد. هر کدام از این حبوبات منبع انواع مواد مغذی معدنی و ویتامین‌های مختلف هستند که مصرف متعادل آن‌ها بخش بزرگی از نیازهای ما به این مواد معدنی را برطرف می‌کند.

  • انواع آجیل

انواع مغزها و آجیل‌ها می‌توانند منبع سرشاری از مواد مغذی معدنی باشند. بادام زمینی، بادام هندی، گردو، پسته و فندق دارای مقادیر فراوانی از مس هستند. مصرف این خوراکی‌ها به گروه‌های سنی مختلف پیشنهاد می‌شود. علاوه بر مس، مغزها دارای مواد مغذی دیگری مثل کلسیم، روی، فسفر، پتاسیم، پروتئین، فیبر، آهن و… نیز هستند.

Nuts in a copper container
Nuts in a copper container
  • نوشیدنی‌ها

در نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه، شیر کاکائو، قهوه، ماء‌الشعیر، … مقدار کمی مس وجود دارد. آنها می‌توانند مقدار مس لازم بدن‌مان را تامین کنند، اما به خاطر وجود کافئین و سایر مواد تشکیل دهنده‌ی موجود در‌ آنها باید به مقدار کم مصرف شوند.

  • ادویه‌ها

حتی در ادویه‌ها نیز می‌توان مقادیر متفاوتی از مس را یافت. خوشبختانه در اغلب ادویه‌هایی که احتمالا در طول روز برای درست کردن غذا از آن‌ها استفاده می‌کنید مقداری مس وجود دارد. ادویه‌هایی مثل فلفل قرمز، زیره، شوید، پودر کاری، زعفران، نعناع، تخم کرفس، پودر پیاز و… تعدادی از ادویه‌های مس دار هستند.

  • سبوس گندم

سبوس گندم دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی و انواع ویتامین‌هاست. برای مثال سبوس گندم حاوی ویتامین E، فسفر، مس، منیزیم و سلنیوم است که مجموعه این مواد معدنی و ویتامین‌ها آن را به آنتی‌اکسیدانی قوی بدل می‌کند. مصرف سبوس گندم در حفظ سلامت سلول‌ها و بافت‌های بدن تاثیر فراوانی دارد.

عوارض مصرف بیش از حد مواد غذایی مس دار

با این که وجود مس برای سلامت بافت‌های مختلف بدن ضروری است اما مصرف بیش از حد آن و خوردن بیش از اندازه مواد غذایی سرشار از مس می‌تواند سبب مسمومیت و بیماری‌های مختلفی شود. زیاده‌روی در مصرف مس باعث سردرد، تهوع، کاهش قند خون و یا افزایش ضربان قلب می‌شود. در صورتی که مصرف این ماده از حد مجاز تجاوز کند، مس اضافه در کبد و مغز تجمع کرده و به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. عوارض دیگری که مصرف بیش از حد مس در پی دارد شامل اختلالاتی مثل بی‌خوابی، افسردگی، توهم، پارانوئید و علائم اسکیزوفرنی است. همچنین مسمومیت با مس باعث کم‌خونی و ریزش مو در خانم‌ها می‌شود. از دیگر عوارض بارز میتوان به  خون بالا آوردن، اسهال، دل درد، سردرد، افت فشارخون، زردی پوست، کما و بیهوشی اشاره کرد. که شما باید برای مصرف مس تعادل در مواد غذایی را رعایت کرده و اگر مکمل مس استفاده میکنید حتما زیر نظر دکتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

تماس با مدیر فروش