چرا ظروف مسی را قلع اندود می‌کنند؟
چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند؟
خرداد 31, 1402
تشخیص ظروف مسی عتیقه
تشخیص ظروف مسی عتیقه: کامل ترین راهنما
تیر 14, 1402
چرا ظروف مسی را قلع اندود می‌کنند؟
چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند؟
خرداد 31, 1402
تشخیص ظروف مسی عتیقه
تشخیص ظروف مسی عتیقه: کامل ترین راهنما
تیر 14, 1402

چرا ظرف مسی سبز میشود؟ این سوالی است که برای بسیاری از افرادی که تا کنون این ظروف سبز شده را در دست گرفته اند به وجود آمده است و از این رو در این مقاله به بررسی علت سبز شدن ظروف مسی میپردازیم. مجموعه پارس مس تولیدکننده باکیفیت انواع ظروف مسی است که میتوانید برای خرید ظروف مسی عمده فروشی با بهترین کیفیت و قیمت با ما در تماس باشید.

پاسخ بسیار ساده است. اکسیداسیون و یا زنگ زدن مس! البته این زنگ زدن دلایل مختلفی دارد که در ادامه با شما در میان میگذاریم.

استفاده از ظرف‌های مسی به دلیل ویژگی‌های خاص مس، از جمله خواص ضدباکتریایی و همچنین انتقال گرمای بهینه، در طی سالهای اخیر افزایش چشم گیری داشته است. در مقاله چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند دلایل اصلی قلع اندود کردن و سفید کردن ظرف های مسی را بیان کردیم، اما یکی دیگر از اهداف قلع اندود کردن مس، جلوگیری از اکسید شدن مس است. اما با این حال، در گذر زمان ظرف‌های مسی تغییر رنگ پیدا میکنند و به رنگ سبز درمی آیند.
البته این ظروف ممکن است به رنگ های دیگری چون جمله قهوه‌ای، قرمز یا زرد نیز در بیایند که در مقالاتی جداگانه به این رنگ ها نیز میپردازیم.

فرایند و عوامل اکسیداسیون مس

اکسیداسیون مس یک فرآیند شیمیایی است که طی آن مس زنگ میزند و زمانی رخ می‌دهد که مس با هوا در تماس قرار می‌گیرد. این فرایند باعث تشکیل لایه‌ای از اکسید مس بر روی سطح مس می‌شود که به تغییر رنگ مس می انجامد. در وافع به همین دلیل است که مجسمه آزادی سبز شده است.

دلیل سبز شدن مجسمه آزادی

عوامل که باعث اکسید و سبز شدن ظروف مسی میشوند عبارتند از:

تأثیر هوا و رطوبت: هوا و رطوبت می‌توانند یکی از دلایل سبزشدن ظروف مسی باشد. تماس مداوم با هوا و رطوبت باعث تشکیل لایه‌های اکسیدی بر روی سطح مس می‌شود که باعث تغییر رنگ ظرف می‌شود.

اثر اسیدها و بازها: مواد شیمیایی اسیدی مانند لیموترش و اسید استونیک، به همراه بازها می‌توانند عملکرد اکسیداسیون مس را سریع تر کنند.

تأثیر مواد شیمیایی: مس در مجاورت با برخی مواد شیمیایی ممکن است سبز شود البته این مورد نادر تر از سایر دلایل می باشد.(حداقل درون خانه های ما)

نحوه نگهداری و جلوگیری از سبز شدن ظروف مسی

برای پاک کردن لکه‌ها و آثار اکسیداسیون، از آب لیمو و سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. برای اینکار مقدار مساوی جوش شیرین و سرکه را باهم ترکیب کرده سپس با یک پارچه نرم روی آن کشیده و اجازه دهید 30 دقیقه روی آن بماند. در نهایت ظرف را شسته و آبکشی کنید و سپس آن را خشک کنید.

همچنین برای پیشگیری از ایجاد لکه‌ها و اکسیداسیون بیشتر، هر بار پس از تمیزکاری، ظرف‌ها را به‌طور کامل خشک کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی علت سبز شدن ظروف مسی پرداختیم. تغییر رنگ این ظروف به عوامل مختلفی از جمله هوا، رطوبت، اسیدها و بازها، و مواد شیمیایی برمی‌گردد. با رعایت نکات نگهداری، می‌توانید از تغییر رنگ ظرف های مسی خود جلوگیری کنید.

آیا ظروف مسی سبز می‌تواند به ظرف‌های دیگر رنگ بدهد؟

در برخی موارد، ظرف‌های مسی سبز رنگ ممکن است رنگ خود را به ظروف دیگر منتقل کنند. بنابراین، مناسب است از جداکننده‌ها در میان ظرف‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

تماس با مدیر فروش