چرا ظرف مسی سبز میشود?
چرا ظرف مسی سبز میشود؟
تیر 7, 1402
چرا ظرف مسی سبز میشود?
چرا ظرف مسی سبز میشود؟
تیر 7, 1402

چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند؟

چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند؟ لابد بارها از زبان فروشندگان ظروف مسی شنیده که فلان ظرف مسی قلع اندود شده است؟ اما این یعنی چه و چرا این کار را میکنند؟ قلع اندود کردن فرآیندی است که طی آن، سطح ظروف مسی با لایه‌ای از قلع پوشانده می‌شود. این فرآیند به ظروف مسی خواص منحصر به فردی می‌بخشد و همچنین آنها را از تاثیرات زیان‌بار مس واقعی محافظت می‌کند. در ادامه این مقاله تخصصی سایت پارس مس به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم. مجموعه پارس مس تولیدکننده باکیفیت انواع ظروف مسی است که میتوانید برای خرید ظروف مسی عمده فروشی با بهترین کیفیت و قیمت با ما در تماس باشید.

تاریخچه قلع اندودی

از زمان های باستان مردم فرآیند قلع اندودی را برای ظروف مسی انجام می دادند زیرا که از همان موقع، قلع به عنوان یک فلز مقاوم در برابر خوردگی و سایر تغییرات شیمیایی شناخته شده است. این ویژگی‌ها باعث شد که قلع اندودی مورد توجه قرار گیرد و از آن در ساخت ظروف مسی استفاده شود.

خواص قلع اندودی در ظروف مسی

اگر میخواهید بدانید که چرا ظروف مسی را سفید میکنند، باید بدانید که قلع اندود کردن ظروف مسی دلایل متعددی دارد. این فرآیند باعث میشود تا سطح داخلی ظروف مسی با مواد غذایی داخل آن تماس مستقیم نداشته باشند و ماده خوراکی که مثلا درون کاسه مسی است، از اثرات بد مس در امان باشد. زیرا مس به مرور زمان ممکن است زنگ بزند و اکسید مس خطرآفرین است. قطلع اندود کردن از این مشکل جلوگیری میکند.

دلیل دوم برای اینکه چرا داخل ظروف مسی را سفید میکنند این است که بر خلاف ظروف مسی غیرقلع اندود، این ظروف میتوانند می‌توانند اسیدها و غذاهای ترش را بدون ایجاد واکنش شیمیایی نگه دارند.

همچنین، قلع اندودی باعث افزایش دوام و ماندگاری ظروف مسی می‌شود.

روش قلع اندود کردن ظروف مسی

قلع اندودی ظروف مسی فرآیندی پیچیده است و باید تحت نظر متخصص و با رعایت اصول انجام شود و البته که روش‌های مختلفی برای انجام این فرآیند وجود دارد، اما متداول ترین روش برای این کار، روش الکترولیتی می باشد. در این روش، ظروف مسی به عنوان آند در یک محلول الکترولیتی قرار می‌گیرند و با استفاده از جریان الکتریکی، لایه‌ی قلع بر روی سطح آنها تشکیل می‌شود.

مراقبت از ظروف مسی قلع اندود شده

توصیه ما برای حفظ و مراقبت از ظروف مسی قلع اندود شده این است که برای تمیز کردن وسایل از ابزارهای سخت مانند اسکاج های زبر و وسایل تیز مانند قاشق و چاقو و … استفاده نکنید زیرا این کار میتواند به لایه قلع آسیب برساند و آن را از بین ببرد.

مزایای استفاده از ظروف مسی قلع اندود شده

استفاده از ظروف مسی قلع اندود شده چندین مزیت دارد که عبارتند از:

  • نگهداری طعم و عطر: ظروف مسی قلع اندود شده به خوبی طعم و عطر غذاها را حفظ می‌کنند و باعث میشود با احساس خوبی را از غذا خوردن و یا نوشیدن در لیوان مسی و … تجربه نمایید.
  • ماندگاری بالا و مقاومت در برابر خوردگی: لایه‌ی قلع بر روی ظروف مسی باعث می‌شود که این ظروف در برابر خوردگی مقاوم باشند و ماندگاری بیشتری داشته باشند.
  • حفظ خواص مس: قلع اندودی به ظروف مسی کمک می‌کند تا خواص مسی خود را حفظ کنند. مس به عنوان یک فلز ضد باکتریال و ضد میکروبی شناخته شده است و قلع اندودی باعث می‌شود که این خواص حفظ شوند.

نتیجه‌گیری

استفاده از ظروف مسی قلع اندود شده نه تنها موجب ماندگاری بیشتر ای نظروف و حفظ خواص مسی این ظرف ها میشود بلکه به صحت و سلامت ماندن غذا و نوشیدنی نیز کمک میکند. در نتیجه اگر دوباره بپرسید که چرا ظروف مسی را قلع اندود می کنند؟ پاسخ کوتاه و مختصر این است: قلع اندودی تجربه‌ی بهتری در استفاده از این ظروف را فراهم می‌کند.

آیا استفاده از ظروف مسی قلع اندود شده بهداشتی است؟

بله قلع اندودی باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در ظروف می‌شود.

آیا قلع اندودی ممکن است به غذاها آسیب برساند؟

خیر، قلع اندودی بر روی ظروف مسی به طور عمومی بی‌خطر است و به غذاها هیچ تأثیری ندارد.

آیا می‌توان ظروف مسی قلع اندود شده را در ماشین ظرفشویی شست؟

توصیه ما این است که از این کار خودداری کنید و این کار ممکن است به لایه قلع آسیب وارد کند. بهتر است این ظروف را با آب و صابون و با دست بشورید.

آیا لایه قلع اندودی ممکن است در طول زمان از ظرف جدا شود؟

در صورت استفاده صحیح و مراقبت مناسب، چنین اتفاقی دور از انتظار است. با این حال، در صورت استفاده نادرست و استفاده از لوازم تیز و سخت برای شستن ظرف و آسیب وارد کردن به لایه قلع، ممکن است آسیب ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 1 =

تماس با مدیر فروش